Gruppevisdom
Jeg fant nettopp denne artikkelen, via Slashdot. Den forteller om en metode for å forutse ting.
Microsoft har foreksempel brukt den internt, for å estimere leverings tider på software. I ett prosjekt var leveringsdatoen satt til November, men betting systemet viste at ingen av dem som jobbet med det trodde det var mulig. Da ledelsen så litt nøyere på fremdriften, oppdaget de at de lå mye lengere bak, enn det de viste om.
HP har brukt det til å annslå når de burde kjøpe inn store mengder RAM og for å forutse inntjening. De har lagd ett produkt de kaller BRAIN til dette formålet.
Google bruker det også stadig.
Yahoo har lagd ett spill/marked de har kalt The Buzz Game, der man kan tippe på hvilke ord innen hvert emne, som genererer flest søk på Yahoo.
Will name-brand Linux distributions like Red Hat remain at the top of the heap? Are hacker favorites like Debian gaining ground? Where do the user-friendly "live CDs" by Knoppix and Ubuntu fit in?Se reultatet her.
Ett open source prosjekt kalt Zocalo på sourceforge implementerer ett slikt marked.
Det gir meg noen ideer om ting vi kan gjøre internt i bedriften jeg jobber for nå!